Årskrönikan 2009- Del 1 Januari - April

2010-01-12 @ 21:27:37

 Året 2009 började jag som nyförlovad. Snön blänkte i januari kylan och isen låg tjock utanför huset. Han var här, ”dansken” som många kallar honom. Han jag precis på nyårsafton hade förlovat mig med. Han hade varit här nästan en vecka och hade en vecka kvar i de snöiga Jämtland.


Här någonstans också tillträder Barack Obama som president i USA. Som en frälsare och hjälte hälsas han välkommen och allas förhoppningar på USAS första svarta president. Mindre rasism? Mindre krig? Bättre skola? Bättre sjukvård? Vad skulle Obama göra med situationen i Irak och Afghanistan?


Jag började på skolan mer och mer att umgås med mina nya vänner Ronja och Stefan som jag börjat lära känna i slutet av 2008. Vi hade otaliga roande diskussioner kring lunchbordet och de var mer regel än undantag vi satt vi samma bord och på samma platser, lunch efter lunch.


I början på februari tog jag bussen tvärflöjten från Östersund till Kramfors. Där träffade jag min vän Marielle och hälsade på henne. Vi hade roligt minsann och hon tvingade mig att ”leka” make over. Så på med smink och stilande kläder. Inte precis min favorit, men jag gick med på det i alla fall. Vad gör man inte för sina vänner? Sen så lite lustigt nog gav Marre mig en liten gåva. Hon gav mig en kudde som hon sytt och fixat på slöjden. Super fin! Det är kärlek i en sådan gåva. 
Appråpå kärlek, så i februari förlovade sig ju vår Kronprinsessa Victoria sig med sin Daniel. Tycker jag verkligen var på tiden. Hur kul som helst och ser framemot bröllopet, om jag kan ska jag se de på tv:n. Lycka till önskar jag dem.



Under tiden hade jag startat upp en blogg som hete ”Distansforhallande.blogg.se” hade fått hjälp med designen och tog massa ”studio” bilder på mig. Fast de var inte riktigt så. Jag gick hem till min fotograferande syster och hon fick ta några bilder på mig med vit bakgrund. Det var tänkt de skulle användas på bloggen, men så blev det inte.

Slutet på februari gjorde jag årets första resa till Danmark. Jag skulle ju hälsa på dansken och hans familj. Vi firade bland annat min kommande födelsedag och danskens pappas födelsedag, så det blev släktkalas.  Vi gick på bio och såg Twilight, blev hel kär i den filmen och ville absolut ha böckerna som jag redan önskat mig i födelsedagspresent.  Efter ca två veckor åkte jag hem igen.

Väl hemma var det knappt en vecka tills jag fyllde år och jag hade en inplanerad resa just på min födelsedag. Jag skulle åka ner till Stockholm och vara med vänner hela helgen. Fyllde år på en fredag.  Detta innebör att jag åkte en ca: 5 timmar lång tågresa på min 18årsdag och det var inget sport kalas på kvällen och inga presenter. Men däremot var det god middag på kungshallarna (tradition på fredagskvällen under kompis helgerna i Stockholm) och sen popcorn och chips mys på kvällen. Lördagen fick jag träffa min storasyster som då flyttat till Stockholm och det var trevligt. Sen vare Taco kväll och mycket annat skoj.



Helgen där på kom Marre hem till mig i stället och jag fixade i ordning en lite sleepover kväll med tacos för att fira jag fyllt år. Det blev som sagt Marre, jag, Ronja och Sara. Jätte mysig och lyckad kväll, men kanske något stillsam för att vara 18års party men det sket jag i. Sen så kom lördagen den veckan med och jag känner hur jag upprepar mig väldigt mycket i den här texten men ja, det struntar jag också i. Poängen var den att jag hade fixat en överraskning för min kompis Marre denna dag. Vi skulle på en fik prick klockan 13. Hon höll på att dö av ångest över vad vi skulle göra, men överlevde tack och lov, samt blev väldigt tacksam och glad.  Vi gick på vår första JämtNörd träff tillsammans.  Det var en lite gäng kompisar som hade börjat träffas i Östersund som var Harry Potter nördar likt Marre och mig. Jag tog kontakt med dem på en hemsida och tjoflöjt så blev det en träff där vi kunde vara med. Vi satt i timmar och pratade och Marre var inte missnöjd. Helgen blev en succé.

Jag kämpade på med körskoleteori och övningskörning. Körkortet var inom räckhåll, nästan. Påsken kom och det gjorde Dansken med.  Detta medförde slalom åkning i Trillevallen, shopping och fika. Filmmaraton med Harry Potter filmerna tillsammans med Jämtnörd. Tiden gick fort och var underbar.



Spännade fortsättning på året 2009 kommer innom kort!
Tar jag körkortet? Vad händer med Dansken, President Obama och bloggen?
Hur blir det sista sommarlovet?


Kommentarer
Postat av: Anonym

bilden....dör...jag ser liten ut :(

2010-01-12 @ 21:37:15
Postat av: Marre

Oj oj vad mycket jag var med de få månaderna! x) Du hade mycket som hänt under 2009 jag minns knappt något mer än träffarna med dig, expecto och skolan xD ska bli trevligt att läsa nästa ;)

2010-01-13 @ 21:53:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0