Årskrönikan 2009- Del 2 Maj - Augusti

2010-01-16 @ 14:54:19

Våren var kommen och pappa tog med mig på en spontan weekend till min syster i Stockolm. Vi gick tillsammans i vårsolen och tog reda på vår pappas förflutna. Han är uppvuxen i en del av Stockholm som heter Väster Haninge och där kollade vi runt på de hus han bott i.

Ett tag gick maj blommade ut och Jämtland Jägermeisters Qudditch säsong började i Duved. Senare i maj hjälpte pappa och jag min farfar att bygga en friggebod vid hans sommarstuga. Sen blev de picknick i badhusparken med Jämtnörd och jag kämpade fortfarande med körkortet. Fast innan maj var slut han jag med ännu en resa till Stockholm. Ännu en av mina kompis resor dit. Med första middagen på Kungshallarna och lördagen spenderades i vårsolen på Gamla Stan där vi käkade glass och lekte turister.



I maj var det ju också Eurovison song contest i Moskva och det var norrbaggen Alexander Rybak med låten Faritale som vann! Helt klart rätt vinnare, fast egentligen är han ju vitryss Alexander och gulligt nog tackade han alla både på ryska, engelska och gav en hälsning på norska till sina landsmän.

1 Maj 2009 var också den dagen då en ny lag om samkönade äktenskap började gälla. Detta måste jag säga att en könsneutral äktenskapsbalk i lagboken är bland det bästa denna moderatledda regering åstadkommit. Hipp, hipp hurra! Hela våren uppdagades den stora finanskrisen som drabbat hela världen och påverkade många företag till varsling och nerläggning.

Sommaren bara stegrade i värmen och jag tog tåget söder ut. Jag hade ett späckat schema i student tider då två kära vänner till mig skulle ta studenten på två olika ortet var av ingen var där jag bor. Så en onsdag tar jag tåget på torsdagen tar min vän Linda studenten och på kvällen blir det min första korgtur, vädret var med oss den dagen. Tidig fredag morgon tar jag bussen vidare till nästa anhalt där jag kommer lagom till Michaelas student fika, dock hinner regnet hitta oss. Minst sagt hektiska dagar, men otroligt roliga.



Sommaren forsätter, jag sätter sista kämpade spurten med körkortet och klarar det. Jag fick körkortet! Bara dagar efter lånar jag bilen, hämtar min gamla barndomsvän Alex och vi åker till Frösöstand och fotograferar. Väldigt roande och trevligt.

I juni avskaffar Sveriges riksdag den svenska allmänna värnplikten som funnit sedan 1901, med andra ord, avskaffades lumpen! Var får vi nu militärerna ifrån??? Svininfluensan sätter skäck på världen och man får sprita händer och man börjar tillverka vaksin. Fast är det verkligen sådan hemsk influensa och hur bra är vaksinet???

Sen åkte jag till Danmark i 10dagar, började i Köpenhamn med Tivoli och middag på restaurang tillsammans med dansken och sen åkte vi till hans familj. Där hade vi nästan två lugna och sköna veckor. Ett litet födelsedags kalas, jag fick köra deras bil med min körkort och körde med dansken och han syster till en bad strand där vi mest solade då havsvattnet fortfarande var iskallt.

I Danmark fick vi alla i hela världen beskedet att Michael Jackson hade avlidigt. Jag mins så väl när vi vaknade på morgonen och vi kollade på tv och såg nyheterna. Jag har aldrig följt de danska nyheter intensivare än då. Även om jag aldrig varit ett väldigt stort Michael Jackson fan var jag de just då! Alltid gillat hans musik men kanske inte så ofta lyssnat till det.




 Efter mina 10dar där packade vi in oss i deras bil och dem följde med mig upp till Sverige och Östersund.  Här bodde vi i ett hus på en camping, träffade mina föräldrar samt farmor och farfar. Sen var vi ut till moose garden, besökte Jamtli och gjorde en tur till Åre skutan där vi gick ända upp på toppen och sen åkte vi till Tännforsen och kollade på Sveriges Niagrafall. Dagar gick och de åkte hem.

Jag hinner även under sommaren jobba 4 veckort på Kirurgiska avdelningen på Östersunds Sjukhus vilket var en fantastisk upplevelse.  Jag började även jobba som kontaktperson vilket funkar toppen det med. Lite extra pengar är aldrig, aldrig fel!



Jag fick ta ledigt från arbetet på sjukhuset några dagar för att med Marre och alla andra i Jämtnörd åka på Expecto Patronum 2009 som var ett 4 dagar långt Harry Potter konvet. En upplevelse och ett minne för livet.  Det var maskerad, Qudditch turnering, bokdiskussioner och Wizard Rock konsert.

I juli är det också val till Europaparlamentet och Piratpartiet promenerar in med leende läppar. Upphovsrättslagen vad är det? Dela med sig på nätet, ja tack! Grattis är gott och film och musik till alla!

 


Efter avslutat arbete åkte jag på ett läger för bland annat ungdomar i Småland som jag hjälpte till att arrangera. Där var det mycket bad på schemat, men även spökstund och god mat i glada vänners lag. Från detta läger tog jag tåget till nästa, så min väska var minst sagt fullproppad med kläder och grejer. Detta andra läger var ett skrivarläger som var otroligt. Jag lärde mig mycket, träffade unika vänner och hade en hel kul vecka jag sällan kommer glömma. Vi skrev dikter och noveller, läste högt för varandra och en författare delade med sig av sina tips till hur man blir en bra skirvare och författare.

Väl hemma därifrån andades jag någon dag så där innan min kompis Emilia kom på besök. Hon var här i nästan två veckor och under den tiden hade jag också ett snabbare besök av Snape, närmare bestämt en tygdocka som ska lika Professor Severus Snape i Harry Potter böckerna och tog kort med honom lite här och var i Östersund. Jag deltog igenom det i ett litet projekt som heter ”Snape och jag och snart många fler” som går ut på att Snape ska ut och resa och ta kort på olika ställen där han är och sen skickas vidare och allt samlas på en blogg.

Jag och min vän Emilia då hade väldigt trevliga ”catch up” veckor då vi uppdaterade oss lite vad vi gjort på slutet och umgicks. Vi hade insätt att vi inte umgåtts själva på flera år utan bara träffats på läger och kompishelg i Stockholm.  Så de var på tiden att hon kom hit till mig!

När Emilia skulle åka hem passade jag också på att åka iväg. Jag tåg samma tåg som henne till Arlanda där jag hoppade av och tog flyget för en gångs skull till Köpenhamn.  Där möte jag Dansken och vi deltog under helgen på ITC i Köpenhamn. En internationell konferens som gav väldigt mycket, med föreläsningar och trevliga människor. Där fick jag vänner både från Norge och från Finland. Det var en helg som gav mig väldigt mycket och som jag är glad jag deltog under.



Prinsessan Madelene förlovar sig med sin Jonas och planerar ett vinterbröllop 2010. Christer Fuglesang åker sin andra resa till rymden.

Så var mitt år fram till skolstart, snart kommer mera! Äntligen två prinssesförlovningar i Sverige, det var på tiden! Köpenhamn var underbart och antagligen blir de reunion i Japan 2012!


Kommentarer
Postat av: emilia.

tack för en bra tid:) och jäklar vad korthårig jag var^^" glad att det växt ut..

2010-01-17 @ 14:56:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0