Årskrönikan 2009- Del 3 September - December

2010-01-22 @ 18:37:50

Tillbaka drar skolan och mitt tredje och sista år igång med full fart. Jag går drama som estiskt val och spelar lite teater. Sen går de några veckor då jag känner mig trött och osäker på allt. Detta slutar i ett par djupa samtal med Dansken och ett beslut om att vi går skilda vägar. Förlovningsringen åker av och jag blir singel igen.  Distansförhållande bloggen läggs ned och jag startar upp denna blogg, Malinlilians.blogg.se.

Musikspelaren Spotify kommer till, en sökmotor där man gratis kan lyssna på musik. En stor hitt som en effekt av de nya lagarna gällande upphovsrätt och fildelning. Vaksineringen av svininfluensan kommer till Sverige.

Hösten fortsätter med kakfrossa och fika besök med Jämtnörd. Min vän Michaela kommer på besök, film, pippi, dator och korgen låg på schemat! Erik Grönvall vinner IDOL 2009 i Globen! Ett Idol program gästas också av boybandet Westlife.  Vilket också bidrar till en återförening av mig och en vän jag inte pratat med på över tre år.

Höstlovet spenderas hos min vän Marre i Kramfors och jag känner mig hela tiden trött, trött och tröttare. Vi hade väldigt roligt och firade Halloween med morotskaka utspökat till spöke och skrivarstuga.  Jag tror sällan så mycket blivigt skrivet på så kort tid. Aja… Kul var det och något jag tror jag behövde. Man kan ju inte vara ligga hemma och glo in i väggen för att man känner sig trött. Fick en paus från att vara hemma, det var skönt.




Jag började också träna tillsammans med min mamma och syster denna höst. Det är ungefär friskis och svettis gympa vilket är jätte kul och så fixade jag gym kort. På gymmet hjälper min kompis Stefan mig och det blir jättebra!

Även under hösten så var Sverige ordförande land i EU-parlamentet och hade många stora frågor på dagordningen. Under året skapar också Socialdemokraterna pakt med Miljöpartiet och Vänsterparitet för att bilda en opinion vilket de gör. Många undersökningar säger att denna opinion kommer att vinna valet mot alliansen hösten 2010. Kommer dem lyckas?

En helg i mitten på november förflyttas en kompishelg hit till mig i kalla Östersund, lagom till fösta snöfallet. Mina söderboende vänner var mycket fachinerade över denna vita sak som föll ner från himlen medan jag klagade över att den kom.  Vi umgicks och hade taco kväll. Sen hade vi också en fika tur på stan med en hemliggäst. Min vän Malin från Norge som jag lärde känna på ITC i Köpenhamn. Lyckade helg som alltid.



President Obama från Nobles fredspris vilket upprör och sakar debatter.  Djuraktivister släpper bilder på vanvårdade grisar precis innan julskinkorna kommer på bordet. Det är även rekord för antal kvinnor som får nobelpris på ett och samma år.

November brukar också i min familj associeras med ”tårt” månaden eftersom större delen av släkten råkar just vara född i november. Ena syster min, pappa, farfar, mina tvillingkusiner, mammas nya gubbe och hans mamma mfl.  Så de är nästan tårta varje vecka denna månad om inte fler.  

Sen blir det december och mycket att göra och slut föra i skolan. Flera inlämningsuppgifter och muntliga framföranden, men inte minst nationella prov i Svenska B. Jag börjar jobba som kontaktperson åt en till tjej och jullovet kommer.  Det anordnas ett stort globalt klimat krismöte i Köpenhamn med besök av både Kina och USAS president Obama, men inget revolutionerande beslut eller avtal kommer till. Många demonstrerar, deltagarna på konferensen dras åt olika håll och har svårt att enas.

Julen firas i sedligtbruk med min fasters familj, kalle och julskinka.  Julkappar blev ett par tjocka sockor av farmor, Thanks! Lovet innehöll också madrassåkning, mellandagsrea shopping och en krogrunda med båda systrarna vilket aldrig hänt, otroligt kul! Nyårsafton firas med by fest tillsammans med min äldsta syster och hennes pojkvän. En skotertur blev det också, riktigt trevligt.

Gott nytt år och lycka till under 2010!

Det var min årskrönika, och hoppas ni fått en bild av mitt år och vad som hänt i allmänhet 2009.
Kram


Kommentarer
Postat av: Sara

Roligt att läsa om hela ditt år Malin!

Men jag måste faktiskt säga att spotify har funnits lite längre.. I alla fall sen innan vi flyttade till Stockholm. :)

2010-01-23 @ 11:27:58
Postat av: Marre

Låter som ett trevligt avslut av året! x)

2010-01-24 @ 13:00:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0