Weddingtime and the question of monarki!

2010-06-19 @ 10:49:20
Idag så är det bröllopsbevakning som står på schemat.
Jag ska sitta bänkad framför svt hela kvällen.
UNDERBART!!!
Och om dem i familjen Hallberg tycker jag är knäpp struntar jag i det och om den vill ha tv:n säger jag bara
"halelulja för min laptop" och sätter på svt-play! Så det så!

Jag tycker om Kungahuset och monarki.
Jag tycker att monarki ger Sverige och alla andra länder som är monarkier en sorts värdighet.
Jag kan förstå att monarki i vissas ögon kan ses o demokratisk, men måste allt jämt vara det?
Det finns tusen andra saker i framför allt Sveriges samhälle (om vi nu ska hålla oss till vårt land) som
borde bli mer demokratiskt först.

Jag tycker att vi har ett fint kungahus, men värdighet. Specielt kronprinsessan som är en varm och kärleksfull människa som förvisso är född till sitt ämbete, men axlar rollen väl. Vem skulle göra det bättre?
Om vi hade en republik, skulle Reinfelt vara president? Skulle han göra ett lika bra jobb som Victoria? I think not!

Den svenska monarkin har med Kung Carl XVI Gustav börjat en resa "För Sverige i tiden" och jag är säker på att Victoria kommer haka på det. Ett stort bevis på detta är att Kungen gifte sig med sitt livskärlek Silvia, utan politiskt makt spel. Han och regeringen gav sitt samtycke att Victoria nu får gifta sig med den hon valt, en man av folket från Ockelbo.

Många republikaner och dyrligt anser det fel att skattepengar går till bröllopet, men ja? Vem ska annars betala vår bilvande stads chefsbröllop? Vet ni också att Kungen och hovet kännar inte ett öre på bröllopet, medan de får betala 50% av det med sitt epanage som i år bara varit något mer än vanligt? Stockholms stad och alla företag som säljer saker kring och runt bröllopet, hotell och restauranger kommer på turister tjäna mer pengar denna helg än vad hela böllopet kostar. Det vill säga är att pengarna kommer tillbaka till Svenska folket i alla fall. Mängden skattepengar som en vanlig svensk lägger till bröllopet är kanske runt 7-10kr, gör det verkligen så mycket???

Visst kanske kungafamiljen kunde få mindre pengar, kanske prinsessan Madeleine och prins Carl Philip kunde jobba tillvis del själv och försörja sig och få en mindre del av epanaget? Kanske kunde Kungen se över sina bilar? Kanske kunde Prinsessorna och drottningen återanvände kläningarna de har ännu lite mer? Jag tror att det finns mycket kungafamijen kan förbättre, men absolut ska den vara kvar!

Leve Kärleken!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0