Your future will be history to others.

2011-12-09 @ 11:14:34
*ljudet av någons om häller upp kaffe*
Hej på er.
Nu ska jag skriva ett par saker.
Förra hösten, när jag ganska precis flyttat ner till Kalmar så gjorde jag en resume av mina tankar
om framtiden och hur saker nu väl har blivit. Jag känner att det är dags för en sådan igen.
Under det senaste året har det hänt mycket saker på den fronten. Jag har varit på väg på
utbyte till Twolle i Nerderländerna, jag har jobbat innom vården, jag har filosoferat över vidare studier.
Jag har tänkt efter och en morgon i början på oktober, eller om det var slutet på september vaknade jag upp och jag hade en känsla. "Vad håller på med Malin? Det är inte det här du ska göra". Som om ett kall sa åt mig, att vad håller du på med? DU VET att du ska göra något helt annat. Så många förvirrade, känslosamma och beslutångest fyllda samtal till min äldsta syster och sedan till mamma, och sedan några kompisar så bokade jag möte med en studievägledare.
Sagt och gjort, nu var en process igång satt. Min hjärna var beslutsam!
Jag var påväg bort från Kalmar, bort från kommunikation och påväg mot Uppsala och Historia.
Det som jag drömt om i nästan 5 år nu och det som jag brinner för. Historia, och att studera det i Uppsala kan det bli mycket bättre? I think not!
Igår kom det slutgiltiga beskedet, jag kom in på Historia. Jag ska göra en specialare och läsa fristående kurser, söka termin, för termin. För då kan jag tillgodoräkna mig de akademiska poäng jag skrapat ihop här i Kalmar, så att inget varit förgäves. Jag har sedan en månad en rum fixat och klart, jag har bokad och arrangerat med flyttbil. Jag är på väg norrut igen, på väg närmare min familj. Det känns otroligt skönt.
Men den fråga som kvarstår är, vad tusan jobbar man med när man läser historia? Med en examen från programmet Internationell Kommunikation, blir du kommunikatör eller informatör beroende på vad man väljer att kalla det. Man har en ykres kategori, man har en pratktiskt och konkret arbete på ett företag även om det i sig kan vara något luddigt. Men med en Hisotoria examen, vad tusan gör man då???
Jag har funderat mycket på detta och jag har kommit fram till lite olika alternativ. Men allting handlar om vidare studier... Antigen läsa två år master och bli Akrivarie, eller läsa två år master i Humaniora med inriktning Historia och sedan gå forksaskola (fyra år som anställd doktorand) och sedan slutgiltigen bli en akademisk varelse och Professor i historia. Eller försöka kombinera dessa. Binda ihop och försöka läsa både master i Historia och Akrivvetenskap och eventuellt bli professor i Historia på långsikt, men kunna jobba på arkiv lik väl. Jag ska reda ut det här med en studievägledare i Uppsala till våren eller nästa höst. Jag ska försöka fokusera på NU:et och se till att jag klara av de studier jag tar för mig just nu och allt annat. Det här handlar ju ändå om april 2013 innan jag måste har bestämt mig. Det finns tid än. Men det lutar ju åt ett par år till i skolbänken.
Men just nu ska jag studera sista krusen vid Linnéuniversitetet, Internationell Politik!
Det är helt okej intressant faktiskt. ^^
Ses i framtiden!

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag har skrivit ut fotot själv på vanligt papper och satt i en ram. Dom är såååå coola och så snygga, så dom får stå framme jämt :)

2011-12-09 @ 11:38:38
URL: http://saraochsakerna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0