Silicon Vally...

2011-03-03 @ 13:35:32
Har ni hört om Silicon Vally?
Det är en är område utanför San Francisson som man inte riktigt geografiskt kan bestäma
hur stort det är eller innnom vilka gränser det finns.

Det är internet och teknikens meka. Man jobbar som norm, 65 timmar i veckan.
Företag som Apple, Google och Yahoo har sina högkvarter där. Samt ett av USA's mest
framstående universitet med teknik forskning och utbildning finns där... Killen Linus från Hellsingfors som vid 22års ålder skapade operativsystemet Linux bor och jobba där nu mer. Han "lever familjeliv" där, säger han. Låter mycket inte troligt tycker jag.

Vilken normal människa vill jobba 65 timmar i veckan i snitt, plus över tid!
Det är ju för tusan nästan omänskligt. Och vi i Sverige klagar på 40 timmars arbetsveckan
och vill sänka den till ännu mindre... Kan vi egentligen klaga?

Jag läste också att det är väldigt mycker rulijans på importerad arbetskraft från större delen av världen.
Många från sydamerika och asien åker och jobbar i Silicon Vally, skapar kontakter, åker hem till sitt ursprung
skapar ett konkurrerande företag och använder de kontaktnät de fått när de jobbade i Silicon Vally.

När jag läser om detta så börjar undra... "Tänk om de har en skönhetsklinik där också, så alla tjejer som jobbar mot kunderna i receptionerna har opererat silicon bröst...?"... Jag menar, det känns inte långt ifrån i alla fall?

^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0