Sverige idag - långt från humant!

2011-03-30 @ 19:28:39

Hej...
Nu är jag smått upprörd igen!
Ja, faktiskt...

Jag har läst på både aftonbladet och ursprungs artikeln på Svenska Dagbladets hemsidan. 108 Läkare har gåttsamman och lämnat i protester mot regeringens nya sjukförsäkring som kom för ungefär ett år sedan eller om det är mer. De riktat stort kretik, precis som många gjort innan. Flera av deras patienter hamnar i mitten.
"För frisk" för att få sjukersättning och för "sjuk" för att kunna jobba och får inget stöd någonstans. Läkarna slår larm om att det som är sjuka är sjuka, hur än regeringen lägger reglerna. Folk blir inte frisk enligt tidtabell, eller för att regeringen vill det.

Flera person har kommit fram och berättat om deras jobbiga situation. Och jag lider med dem.
En anonym person på Aftonbladet kommenterade intervjuen med socialförsäkringsministern Ulf Kristersson.
Han säger i intervjuen "Det är missriktad kritik" och "utförsäkrad betyder inter ersättningslös" med orden
"hmm! Åren ska inte bara gå!?? Sicket snille! Har levt på social bidrag i över 3 år nu och går på åtgärd och den peng jag får från soc ska räcka till mat, kläder, telefon, fackavgift, hemförsäkring, bredbands uppkoppling, och alla små utgifter som kaffe på jobbet, och kanske nån liten blomma till nån. Pfff! De pengar jag får räcker inte ens till maten, så allt det andra får jag snällt vara utan och vännerna från förr ser man inte ens mer. Så tack för era reformer och det trygghetsystem ni infört. Tack för att jag slipper leva ett liv."  Och han är inte ens utförsäkrad utan lever på den dåliga socialförsäkring som finns.

Jag tycker inte folk ska bidragsfuska och gå på bidrag i onödan, men jag tycker ändå vi ska kunna hålla en arm om dem som är svag, sjuk, gamal eller what ever och behöver få stöd någonstans ifrån. Vi lever i "Kollektivet Sverige" varför tar vi då inte hand om varandra? Utan det är störst bäst och vackrast som står högst på pallen och skrattar åt dem som är mindre lyckade. Jag tycker det är dåligt.

Jag hoppas Socialdemokraternas nya partiledare Juholt ska visa vad han går för och göra vätta saker fram över så att han skulle kunna bli statsminister 2014. Vi behöver gå tillbaka ett steg till vänster och utveckla den vägen. Varför nedrusta det välfärdsamhälle som vara far- och morföräldrar och våra föräldrar byggt upp för det tyckte att det skulle vi ha? Varför ska de rika och de som föds in i goda ekonomiska förutsättningar få leva "riktiga" liv och inte de andra som föds i mindre "lyckade" förhållnaden? 

I min familj har vi aldrig badat i pengar och det kommer vi säker aldrig göra heller och bryr vi oss? Nej! 
Vi är glad för det vi har och att vi har varandra.  Att vi får dagarna att hänga ihop och mat på bordet. Det ända vi "saknade" som små var utlandssemester, men vi fick åka till Liseberg och Gröna Lund! Även om pengarna var tajt. Nog om att snacka privat ekonomi. 

Jag har från första gången jag hört talas borgarnas nya sjukförsäkring har jag avskytt den. Jag tycker den är långt från human, och nu har över 100 läkare sagt ifrån och politikerna skrattar bort det? Vilket jävla land är det vi lever i???? Jag vill inte bo i USA JR, kan ni förståååå det? 

Livet är orättvist! Ja visst! Men varför kan vi inte bara hjälpas åt???
Jag blir ju less på det här! 

Mvh Malin!  
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12807845.ab
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sluta-straffa-vara-patienter_6050543.svd


Kommentarer
Postat av: Tält

Klockrent skrivet! Kunde knappt säga det bättre själv. Moderaterna är ett parti som vill efterlikna USA. Man bryr sig inte om den "lägre" stammen utan bara om de som har bra förutsättningar. Moderaterna är ett stort jävla skämt!

2011-03-30 @ 20:29:21
URL: http://blogg.aftonbladet.se/taltnicklas

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0